FUNDACJI
Diagnoza Akceptacja Rozwój
z siedzibą w Markach
1/02/2024
Spis treści:
- Słownik
- Postanowienia wstępne
- Weryfikowanie, przygotowanie oraz podnoszenie kompetencji personelu
Fundacji kontaktującego się z dziećmi - Wsparcie rodziców w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem
- Wsparcie dzieci w zakresie ochrony przed krzywdzeniem
- Procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji
- Zasady ochrony danych osobowych dziecka
- Zasady bezpiecznych relacji na linii personel placówki – dziecko,
określające jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z dzieckiem - Akty prawne chroniące prawa dziecka w Polsce
- Zapisy końcowe
Część 1. Słownik:
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
1. Dziecku – należy przez to rozumieć każdą osobę fizyczną poniżej 18 roku
życia.
2. Krzywdzie – należy przez to rozumieć szkodę niemajątkową dotykającą
sfery psychicznej poszkodowanego, obejmującą przemoc fizyczną czyli
wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec dziecka powodujące ból
lub urazy na jego ciele, między innymi bicie, szarpanie, popychanie,
rzucanie przedmiotami, itp. oraz psychiczną, w tym poniżające
i upokarzające traktowanie, w szczególności obraźliwe nazywanie,
nadmierna krytyka, umniejszanie, uporczywe zawstydzanie, zamknięcie
w odosobnieniu oraz izolacja.
3. Zagrożeniu dobra Dziecka – należy przez to rozumieć działania
i zaniechania podejmowane przez rodziców, opiekunów prawnych bądź
inne osoby, pod których opieką Dziecko pozostaje, obejmuje również
dopuszczanie się zaniedbań względem Dziecka takich jak w szczególności:
zaniedbanie higieny, zdrowia, żywienia Dziecka, niedostosowanie ubioru
Dziecka do warunków atmosferycznych, brak właściwego nadzoru między
innymi nad wypełnianiem przez Dziecko obowiązku szkolnego, negatywne
nastawianie Dziecka przeciwko drugiemu z rodziców bądź jego rodzinie.
4. Innych przestępstwach na szkodę Dziecka – należy przez to rozumieć
wykorzystywanie seksualne (w tym komercyjne wykorzystywanie
seksualne), zgwałcenie Dziecka, molestowanie Dziecka, rozpijanie Dziecka,
grooming, porwanie Dziecka, porzucenie Dziecka, pornografia Dziecięca,
niealimentacja Dziecka.
5. Ochronie – należy przez to rozumieć podejmowanie wszelkich
uzasadnionych działań mających na celu zapobieganie Krzywdzie Dziecka,
Zagrożeniom dobra Dziecka, Innym przestępstwom na szkodę Dziecka
oraz odpowiednia reakcja w sytuacji wystąpienia Krzywdy, Zagrożenia
dobru Dziecka oraz Innych przestępstw na szkodę Dziecka.
6. Procedurze „Niebieskiej Karty” – należy przez to rozumieć
uregulowaną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r.
w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska
Karta” (Dz.U.2011.209.1245 z dnia 2011.10.03), wydanym jako akt wykonawczy
na podstawie art. 9d ust. 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu
przemocy w rodzinie (Dz.U.2021.1249 t.j. z dnia 2021.07.09), obejmuje ogół
czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek
organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania
problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia, w związku
z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.
7. Fundacji – należy przez to rozumieć fundację Diagnoza Akceptacja
Rozwój z siedzibą w Markach (05-270) przy ul. Ząbkowskiej 39B1, wpisaną
do Rejestru Stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym
przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIV Wydział
Gospodarczy KRS pod numerem KRS: 0001037424, NIP: 1251749492,
REGON: 525379846.
8. Dokumencie – należy przez to rozumieć niniejszą politykę ochrony praw
Dziecka.
9. Osobie najbliższej – należy przez to rozumieć wstępnego, zstępnego,
rodzeństwo, powinowatego w tej samej linii lub stopniu, osobę pozostająca
w stosunku przysposobienia oraz jej małżonka, a także osobę pozostającą
we wspólnym pożyciu.
10. Personel Fundacji – wszystkie osoby pracujące lub współpracujące
z Fundacją, w tym również wolontariuszy/wolontariuszki,
stażystów/stażystki oraz praktykantów/ praktykantki,
psychologów/psycholożki, terapeutów/terapeutki oraz inne osoby
pracujące i współpracujące z Fundacją, w szczególności bez względu na
rodzaj stosunku prawnego jaki ich z Fundacją łączy, jego odpłatność czy
nieodpłatność.
Część 2.
Postanowienia wstępne:
- Zapisy Polityki ochrony praw dziecka wskazane w niniejszym
dokumencie obowiązują cały Personel Fundacji oraz Klientów/Klientki
Fundacji. - Celem wprowadzonej polityki ochrony praw dziecka w Fundacji jest
zapewnienie Dzieciom lepszej ochrony przed krzywdzeniem w Polsce. - Podstawowe zasady ochrony dzieci zawarte w polityce ochrony praw
dziecka dotyczą:
a. Część 3. Weryfikowania, przygotowania oraz podnoszenia
kompetencji personelu Fundacji kontaktującego się z dziećmi.
b. Część 4. Wsparcia rodziców oraz opiekunów prawnych w zakresie
ochrony Dzieci przed wyrządzeniem krzywdy, Zagrożeniami dobra
Dzieci oraz Innymi przestępstwami popełnianymi na szkodę Dzieci.
c. Część 5. Wsparcia Dzieci w zakresie ochrony przed krzywdą.
d. Część 6. Procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania
interwencji. - Zasady obowiązujące w Fundacji wskazane w niniejszym Dokumencie
obowiązują cały Personel Fundacji. - Każda z osób, o których mowa w ust. 1 powyżej zobowiązana jest do
zapoznania się z treścią Dokumentu oraz do przestrzegania postanowień
w nim zawartych. - Przy wykonywaniu postanowień zawartych w niniejszym Dokumencie
każda z osób wskazanych w ust. 1 zobowiązana jest do poszanowania
podstawowych praw człowieka, sprawiedliwości społecznej oraz godności
ludzkiej. - Personel Fundacji zobowiązany jest do okazywania szacunku wszystkim
osobom w równym stopniu, bez względu na płeć, religię, kolor skóry,
pochodzenie narodowe lub etniczne, język, stan cywilny, orientację
seksualną, wiek, status społeczno-ekonomiczny, niepełnosprawność,
przekonania polityczne lub jakiekolwiek inne cechy wyróżniające. - Osoby wchodzące w skład Personelu Fundacji zobowiązane są do
przestrzegania zasad współżycia społecznego oraz do stosowania się do
postanowień zawartych w dokumencie Polityka ochrony Klientów/Klientek
i Personelu Fundacji, Procedurze antymobbingowej oraz Zasadach
Świadczenia usług oraz innych dokumentów przyjętych przez Fundację. - Prezes Fundacji wyznaczy odpowiednie osoby do monitoringu realizacji
postanowień zawartych w Dokumencie.
Część 3.
Weryfikowanie, przygotowanie oraz podnoszenie kompetencji
personelu Fundacji kontaktującego się z dziećmi
- Rekrutacja Personelu Fundacji, który pracuje bezpośrednio z Dziećmi,
odbywa się według zasad, które obejmują ocenę merytorycznego
przygotowania osób kandydujących oraz, w zależności od potrzeb,
sprawdzenie ich referencji oraz możliwość dopuszczenia do kontaktu
z dziećmi. Osoba kandydująca do pracy w Fundacji oraz wchodząca
w skład Personelu Fundacji wyraża zgodę na sprawdzenie przez Fundację
swoich referencji. - Osoba nadzorująca rekrutacje od strony Fundacji przed przystąpieniem
osoby zgłaszającej się do pracy lub wolontariatu bezpośrednio z dziećmi:
a. dokonuje rejestracji osoby, zbierając podstawowe dane
umożliwiające weryfikację w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym;
b. weryfikuje osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym lub jeśli nie można dokonać weryfikacji odbiera od
osoby oświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko
wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę
małoletniego oraz o toczących się względem tej osoby
postępowaniach karnych i dyscyplinarnych. Poucza też osobę
o odpowiedzialności prawnej za złożenie fałszywego oświadczenia;
c. zapoznaje osobę z podstawowymi zasadami kontaktu z dziećmi
i przekazuje oświadczenie o zobowiązaniu się do ich przestrzegania.
Wzór powyższych oświadczeń znajduje się w Załączniku 1;
d. w przypadku kiedy planowana praca/wolontariat dotyczą
działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem,
leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi, to zgodnie z art. 21
ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępstwami na tle seksualnym osoba nadzorująca rekrutację jest
zobowiązana przed zawarciem umowy sprawdzić taką osobę
w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr
z dostępem ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do
których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków
czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wydała
postanowienie o wpisie w Rejestrze. Sprawdzenie w rejestrze
sprawców dokumentowane jest wydrukiem informacji zwrotnej
wygenerowanej z Rejestru. Powyższe dokumenty przechowywane są
w dokumentacji osoby sprawdzanej.
- Fundacja uzyskuje zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego
dotyczące osób wchodzących w skład Personelu Fundacji pracujących
bądź współpracujących bezpośrednio z Dziećmi – gdy jest to dozwolone
przepisami obowiązującego prawa. Fundacja nie podejmuje współpracy
z osobami, które skazane są za popełnienie przestępstwa umyślnego. - Fundacja nie podejmuje współpracy z osobami, które skazane są za
popełnienie przestępstwa umyślnego bądź występujących w Rejestrze
Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (rejestr z dostępem
ograniczonym) oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa
Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych
przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej
lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. - W ciągu tygodnia od dnia rozpoczęcia pracy w Fundacji osoba
wchodząca w skład Personelu Fundacji odbywa szkolenie w zakresie
przemocy wobec Dzieci, w formie online lub stacjonarnie, zakończone
testem wiedzy, z którego pozytywną ocenę przedstawia osobie pracującej
w HR oraz osobie przełożonej. - Nie rzadziej niż co 2 (dwa) lata każda z osób wchodzących w skład
Personelu Fundacji odbywa szkolenie związane z ochroną praw dziecka
każdorazowo wskazywane przez Fundację. - Personel Fundacji ma łatwy dostęp do danych kontaktowych lokalnych
placówek, które zajmują się ochroną Dzieci oraz zapewniają pomoc
w nagłych wypadkach (Policja, Sąd Rodzinny, Centrum Interwencji
Kryzysowej, Ośrodek Pomocy Społecznej, Placówki ochrony zdrowia).
Część 4.
Wsparcie rodziców oraz opiekunów prawnych w zakresie
ochrony Dzieci przed wyrządzeniem Krzywdy, Zagrożeniami
dobra Dzieci oraz Innymi przestępstwami popełnianymi na
szkodę Dzieci
- Fundacja oferuje rodzicom oraz opiekunom prawnym wsparcie
w zakresie wychowania Dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed
przemocą i wykorzystywaniem. - W Fundacji znajdują się materiały w różnych językach dla rodziców oraz
opiekunów prawnych Dzieci, na temat wychowania Dzieci bez przemocy,
ochrony Dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem, zagrożeń
bezpieczeństwa Dziecka w Internecie, możliwości podnoszenia
umiejętności wychowawczych, danych kontaktowych placówek
zapewniających pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych. - Każdy z rodziców oraz opiekunów prawnych korzystających z pomocy
oraz wsparcia Fundacji ma możliwość zapoznania się z niniejszym
Dokumentem, który jest dostępny w siedzibie Fundacji oraz na stronie
dar.org.pl
Część 5.
Wsparcie Dzieci w zakresie ochrony przed Krzywdą
- W ramach indywidualnego wsparcia dla Dzieci, rodziców oraz opiekunów
prawnych poruszany jest temat praw Dziecka, ochrony przed
wykorzystywaniem, profilaktyki przemocy rówieśniczej oraz
bezpieczeństwa Dzieci w Internecie. - Fundacja zapewnia Dzieciom, rodzicom oraz opiekunom prawnym
konsultacje z terapeutą oraz psychologiem lub referuje do podmiotu, który
zapewni takie konsultacje. - W ramach pracy terapeutycznej z Dziećmi dotkniętymi
doświadczeniami przemocy i dyskryminacji podejmowane są działania
mające na celu wsparcie ich w radzeniu sobie ze skutkami
psychospołecznymi tych doświadczeń oraz wsparcie Dzieci w procesie
powrotu do zdrowia i prawidłowego rozwoju. - Dzieci, które doświadczyły Krzywdy, uzyskują w Fundacji diagnozę
i wsparcie. - W procesie terapeutycznym Dziecko ma zapewnioną pełną poufność ze
strony psychologa, poza sytuacjami, w których zgłaszana jest przemoc, czy
inne działanie mogące zaszkodzić bezpieczeństwu Dziecka. - W Fundacji są dostępne dla Dzieci materiały edukacyjne w zakresie:
praw Dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą
i wykorzystywaniem seksualnym oraz zasad bezpieczeństwa w Internecie
(broszury, ulotki, książki, w różnych językach). - W Fundacji dostępne są informacje dla Dzieci na temat możliwości
uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych
telefonów zaufania dla Dzieci oraz młodzieży.
Część 6.
Procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania
interwencji
- Zagrożenie bezpieczeństwa Dziecka ze strony rodzica bądź opiekuna
prawnego
1) Postępowanie w przypadku wyrządzania Krzywdy Dziecku przez
rodzica bądź opiekuna prawnego
Procedura wewnętrzna
Każda z osób wchodzących w skład Personelu Fundacji, która powzięła
uzasadnione
podejrzenie wyrządzenia Krzywdy Dziecku w tym stosowania w stosunku
do Dziecka przemocy przez rodzica bądź opiekuna prawnego,
zobowiązana jest do niezwłocznego złożenia zawiadomienia na Policję lub
do Ośrodka Pomocy Społecznej. W miarę możliwości przed
zawiadomieniem Policji lub Ośrodka Pomocy Społecznej należy
o zaistniałej sytuacji poinformować bezpośrednią przełożoną, Specjalistkę
ds przeciwdziałania przemocy (darfundacja@gmail.com) oraz Zarząd
Fundacji. Natomiast w przypadku konieczności natychmiastowego
zawiadomienia Policji lub Ośrodka Pomocy Społecznej ww. osoby należy
zawiadomić w dalszej kolejności.
Procedura zewnętrzna – Procedura „Niebieskiej Karty” - Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” następuje przez wypełnienie
formularza „Niebieska Karta – A” przez przedstawiciela jednego
z podmiotów wymienionych w art. 9d ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.
o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (przedstawicieli jednostek
organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania
problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia), w obecności
osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą
w rodzinie. - W przypadku braku możliwości wypełnienia formularza „Niebieska
Karta – A” z uwagi na nieobecność osoby, co do której istnieje podejrzenie,
że jest dotknięta przemocą w rodzinie, stan jej zdrowia lub ze względu na
zagrożenie jej życia lub zdrowia, wypełnienie formularza „Niebieska Karta –
A” następuje niezwłocznie po nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z tą
osobą lub po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej jego wypełnienie. - W przypadku gdy nawiązanie bezpośredniego kontaktu z osobą, co do
której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, jest
niewykonalne, wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” następuje bez
udziału tej osoby.
- Wszczynając procedurę, podejmuje się działania interwencyjne mające
na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie, co do której istnieje
podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie. - W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec
Dziecka, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury
przeprowadza się co do zasady w obecności rodzica, opiekuna prawnego
lub faktycznego. - Jeżeli osoby, o których mowa w pkt 5 mogą być sprawcami przemocy
wobec Dziecka, to działania z udziałem Dziecka przeprowadza się
w obecności pełnoletniej Osoby najbliższej. - Działania z udziałem Dziecka, co do którego istnieje podejrzenie, że jest
dotknięte przemocą w rodzinie, powinny być prowadzone w miarę
możliwości w obecności psychologa. - Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” osobie, co do której
istnieje podejrzenie, że dotyczy jej przemoc, przekazuje się formularz
„Niebieska Karta — B”. Jeżeli osobą dotkniętą przemocą jest Dziecko,
formularz „Niebieska Karta — B” przekazuje się rodzicowi, opiekunowi
prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie
stosowania przemocy w rodzinie. Formularza „Niebieska Karta – B” nie
przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje
przemoc w rodzinie. - Po sporządzeniu formularza „Niebieska Karta – A” należy przekazać go
do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego niezwłocznie, nie
później niż w terminie 7 dni od dnia wszczęcia procedury. Kopię
wypełnionego formularza „Niebieska Karta – A” pozostawia się
u wszczynającego procedurę. - Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego po otrzymaniu
formularza „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu
3 dni od dnia jego otrzymania przekazuje formularz członkom zespołu
interdyscyplinarnego lub grupy roboczej. - Na posiedzeniu członkowie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy
roboczej w obecności zaproszonej osoby, co do której istnieje podejrzenie,
że jest dotknięta przemocą w rodzinie, dokonują analizy sytuacji rodziny
i wypełniają formularz „Niebieska Karta – C”. - W posiedzeniu zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej nie
uczestniczy Dziecko. - Niestawiennictwo osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest
dotknięta przemocą w rodzinie, nie wstrzymuje prac zespołu
interdyscyplinarnego lub grupy roboczej. - Członkowie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej
wypełniają formularz „Niebieska Karta – D” w obecności osoby, wobec
której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie.
2) Postępowanie w przypadku Zagrożenia dobra Dziecka
W przypadku podejrzenia, że działania podejmowane przez rodzica lub
opiekuna prawnego prowadzą do Zagrożenia dobra Dziecka interwencja
przebiega dwuetapowo: - W pierwszej kolejności Specjalistka ds przeciwdziałania przemocy
organizuje spotkanie z rodzicami bądź opiekunami prawnymi w celu
wyjaśnienia okoliczności sprawy oraz ustalenia zasad dalszego
postępowania oraz poinformowania rodziców bądź opiekunów prawnych
o skutkach negatywnych działań lub zaniechań wobec Dziecka. Na tym
etapie możliwe jest również zawarcie z rodzicami bądź opiekunami
prawnymi umowy, która w sposób wyraźny określa zasady współpracy
w celu udzielenia pomocy Dziecku. - W przypadku gdy rodzice bądź opiekunowie prawni odmówią
uczestnictwa w spotkaniach ustalonych w ramach umowy lub też nie będą
stosować się do przyjętych wspólnie zasad, zastosowanie znajduje
następny etap – Specjalistka ds przeciwdziałania przemocy powiadamia
o sytuacji właściwy Ośrodek Pomocy Społecznej poprzez podanie swoich
danych, danych Dziecka, adresu zamieszkania Dziecka oraz opisu sprawy,
z uwzględnieniem danych rodziców bądź opiekunów, których działania
prowadzą do Zagrożenia dobra Dziecka.
3) Obowiązek zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa
Każda z osób, która dowie się o popełnieniu przestępstwa przez rodzica lub
opiekuna prawnego, w tym Innych przestępstw na szkodę Dziecka ma
obowiązek prawny niezwłocznego zgłoszenia zawiadomienia
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na Policję lub do Prokuratora.
Przed zawiadomieniem Policji należy zadbać o bezpieczeństwo Dziecka
i odseparować go od osoby podejrzanej o popełnienie w stosunku do
Dziecka przestępstwa. W miarę możliwości przed zawiadomieniem Policji
lub Prokuratora należy o zaistniałej sytuacji poinformować bezpośrednią
przełożoną, Specjalistkę ds przeciwdziałania przemocy oraz Zarząd
Fundacji. Natomiast w przypadku konieczności natychmiastowego
zawiadomienia Policji lub Prokuratora Prezeskę Fundacji należy
zawiadomić w dalszej kolejności. Wzór zawiadomienia o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa stanowi załącznik do niniejszego Dokumentu. - Zagrożenie bezpieczeństwa Dziecka ze strony Personelu Fundacji
- W przypadku powzięcia informacji, iż osoba wchodząca w skład
Personelu Fundacji wyrządza Dziecku Krzywdę bądź dopuszcza się
względem niego przestępstwa należy odsunąć daną osobę od pracy
z Dziećmi do czasu wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku, gdy zostanie powzięte podejrzenie, że osoba wchodząca
w skład Personelu Fundacji dopuszcza się przestępstwa na szkodę
Dziecka, w tym innego przestępstwa na szkodę Dziecka, każdy ma
obowiązek niezwłocznego zawiadomienia o powyższym Policji lub też
właściwej miejscowo Prokuratury. Niedopełnienie obowiązku
zawiadomienia o przestępstwie skutkuje odpowiedzialnością karną.
W miarę możliwości przed zawiadomieniem Policji lub Prokuratora należy
o zaistniałej sytuacji poinformować bezpośrednią przełożoną, Specjalistkę
ds przeciwdziałania przemocy oraz Zarząd Fundacji. Natomiast
w przypadku konieczności natychmiastowego zawiadomienia Policji lub
Prokuratora ww. osoby należy zawiadomić w dalszej kolejności. - W przypadku gdy osoba wchodząca w skład Personelu Fundacji
dopuściła się wobec Dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie
przestępstwa na jego szkodę, Specjalistka ds przeciwdziałania przemocy
powinna zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności
wysłuchując pracownika podejrzewanego o krzywdzenie, Dziecko oraz
innych świadków zdarzenia. W sytuacji, gdy naruszenie dobra Dziecka jest
znaczne, w szczególności gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia
godności Dziecka, Zarząd Fundacji powinien rozważyć rozwiązanie
stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. - Zagrożenie bezpieczeństwa Dziecka ze strony innego Dziecka
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka przez inne Dziecko
należy przeprowadzić rozmowę z rodzicami bądź opiekunami prawnymi
Dziecka podejrzewanego o krzywdzenie oraz z tym Dzieckiem, jeżeli jego
rozwój psychofizyczny na to pozwala. Wspólnie z rodzicami bądź
opiekunami prawnymi Dziecka należy opracować plan naprawczy.
Z rodzicami bądź opiekunami prawnymi Dziecka poddawanego
krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa,
włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia. - Należy upewnić się, że Dziecko podejrzewane o krzywdzenie innego
Dziecka samo nie jest krzywdzone przez rodziców bądź opiekunów
prawnych, innych dorosłych bądź inne Dzieci. W przypadku potwierdzenia
takiej okoliczności należy zastosować procedurę, o której mowa powyżej
w odniesieniu do rodziców i opiekunów prawnych. - Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest Dziecko w wieku od 13 do
17 lat, a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy odbyć rozmowę
z rodzicami bądź opiekunami prawnymi Dziecka krzywdzącego oraz
krzywdzonego oraz poinformować właściwy miejscowo sąd rodzinny lub
Policję poprzez pisemne zawiadomienie. - Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest osoba powyżej lat 17, a jej
zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować
właściwą miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne
zawiadomienie.
Część 7.
Zasady ochrony danych osobowych Dziecka
- Dokumentacja dotycząca Dzieci jest poufna, przechowywana w szafach
zabezpieczonych zamknięciem na klucz, a dostęp do niej mają tylko
uprawnione osoby. - Utrwalenie wizerunku jest możliwe wyłącznie po udzieleniu zgody
w formie pisemnej. W przypadku wizerunku Dzieci zgodę wyraża rodzic
bądź opiekun prawny.
Część 8.
Zasady bezpiecznych relacji na linii Personel Fundacji –
Dziecko, określające jakie zachowania są niedozwolone
w kontakcie z Dzieckiem
- kontakt fizyczny z Dzieckiem – przebiega w poszanowaniu jego
odrębności, tylko w zakresie koniecznym do skutecznego wsparcia np. na
zajęciach integracji sensorycznej i zawsze za zgodą Dziecka i rodzica bądź
opiekuna prawnego; - komunikacja werbalna z Dzieckiem – odbywa się z szacunkiem dla jego
zasobów i deficytów, uwzględnia potrzeby rozwojowe, barierę językową,
jest zawsze nakierowana na jak najlepszy interes Dziecka; - równe traktowanie – wszystkie Dzieci w Fundacji są traktowane
z równym szacunkiem bez względu na status społeczny i prawny,
narodowość, przynależność etniczną, wyznanie, kolor skóry etc.; - kontakty bezpośrednie i online z Dzieckiem poza Fundacją – przebiegają
zawsze za zgodą Dziecka i rodzica bądź opiekuna prawnego, dotyczą tylko
celów wskazanych przez Dziecko i rodzica bądź opiekuna prawnego; - czynności higieniczno – pielęgnacyjne – są podejmowane sporadycznie,
tylko jeśli wymaga tego sytuacja, a Dziecko korzysta ze wsparcia bez
obecności rodzica bądź opiekuna prawnego (np. pomoc w zaprowadzeniu
do toalety). Należy zadbać o to, żeby w każdej z takich czynności
asystowała inna osoba z Fundacji lub osoba pod której opieką znajduje się
dziecko (np.: nauczyciel/nauczycielka); - dyscyplinowanie Dziecka – przebiega zawsze w sposób łagodny,
empatyczny, z poszanowaniem praw Dziecka, oraz zgodnie z zasadami
porozumienia bez przemocy.
Część 9.
Akty prawne chroniące prawa Dziecka w Polsce
Akty prawne, w oparciu o które należy tworzyć postanowienia zawarte
w Dokumencie, należy tworzyć na podstawie obowiązujących przepisów
prawa. Szczególnie istotne są następujące akty prawne: - Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997.78.483) – zapisy
regulują ochronę Dziecka przed przemocą, wyzyskiem i demoralizacją. - Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne
ONZ w dniu 20 listopada 1989 roku (Dz. U. 1991.120.526 z późn. zm.). - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. 2014.191, t.j.
z późń. zm.) – zapisy regulują obowiązki nauczyciela oraz postępowania
dyscyplinarnego wobec niego. - Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004.256.2572,
t.j. z późn. zm.) – w tym dokumencie zawarte są obowiązki placówki
oświatowej, w tym uprawnienia dyrektora placówki. - Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U.
2015.583, t.j.) – ustawa regulująca relację pomiędzy rodzicami a Dzieckiem
oraz rodzicami i placówką oświatową, a także władzę rodzicielską, kontakty
rodzica z Dzieckiem oraz reprezentację Dziecka. - Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. 1997.88.553 z późn.
zm) oraz Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego –
akty prawne regulujące m.in. interwencję w przypadku popełnienia
przestępstwa na szkodę Dziecka. - Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.
U. 2014.101, t.j. z późń.zm.) – akt prawny regulujący m.in. interwencję
w przypadku zagrożenia dobra Dziecka, w tym jego zaniedbywania. - Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawie
nieletnich (Dz.U. część 2014.382, t.j.) – ustawa regulująca m.in. interwencję
w przypadku popełnienia czynu karalnego przez Dziecko lub przejawiania
przez nie objawów demoralizacji. - Ustawa z dnia 20 września 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy
w rodzinie oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r.
w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska
Karta” (Dz. U. 2011.209.1245) (Dz. U. 2005.180.1493 z późń.zm.) – ustawa
regulująca m.in. interwencję w przypadku stwierdzenia przemocy
w rodzinie. - Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. – o prawie autorskim i prawach
pokrewnych (Dz. U.
2006.90.631, t.j. z późń. zm.) – ustawa w oparciu o którą można stworzyć
regulacje dotyczące ochrony wizerunku Dziecka w placówce. - Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2014.121, t.j.) –
zakres regulacji dotyczących ochrony dóbr osobistych Dziecka. - Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – o ochronie danych osobowych (Dz. U.
2014.1182, t.j. z późn. zm) – zakres regulacji dotyczących ochrony danych
osobowych Dziecka.
Część 10.
Zapisy końcowe
Przyjęte zasady i praktyki ochrony Dzieci są sukcesywnie wdrażane
w Fundacji oraz będą monitorowane przynajmniej raz na rok.